Iskolánkról
A Kőkúti Általános Iskola Fazekas Utcai Tagintézménye a Kőkúti iskola részeként, hagyományait megőrizve emelt szintű ének-zenei oktatást nyújt az általános tantervű oktatás mellett. A nevelőtestület nagy figyelmet fordít a művészeti nevelésre és a közösségfejlesztésre. A gyermekek harmonikus személyiségfejlesztése érdekében az iskola szülőkkel való kapcsolattartása kiemelkedő. Jelen vannak a rendezvényeken, támogatják a kezdeményezéseket, sőt önállóan szerveznek programokat: Pályaorientációs nap, Tedd magad, Gyermeknap, Fazekas bál. A Fazekas jelentős szerepet tölt be a város közéletében, ünnepélyek, megnyitók, díjátadók, gálák állandó szereplői. Jó kapcsolatot ápol a társintézményekkel, civil szervezetekkel, nyugdíjas klubokkal. Két, közel 100 fős kórusa, a Kicsinyek Kórusa és a Kodály Kórus minden évben részt vesz országos versenyeken, kórusminősítő hangversenyeken, népdaléneklési versenyeken, városunk vízkereszti koncertjén.
Tanulóink számos rajzpályázaton, a kerámia (fazekas) szakkör tanulói képzőművészeti pályázatokon nyújtanak kiemelkedő teljesítményt. Az osztályokból alakult néptánc csoportok évente bizonyítják tehetségüket a regionális néptáncfesztiválon Nagyigmándon.
A Pom-Pom Bábcsoport a területi, Nyergesújfalun rendezett bábfesztivál állandó szereplője. Többször képviselték megyénket, ahogy idén is fogják Egerben az Országos Bábfesztiválon. A nemrégiben alakult színjátszókör is felkérést kapott ebben a tanévben a városi pedagógusok köszöntésére.
Tanulóink mintegy 80%-a sportol és művészeti tevékenységet is folytat, melynek keretében hangszeres oktatáson vesznek részt. Évtizedek óta bérletünk van a Zeneakadémia koncertjeire. Gyakoriak a színházlátogatások is.
A tehetséggondozás érdekében a fentieken túl pályázatokon veszünk részt. A Tehetség pályázat keretében zenei és képzőművészeti, illetve személyiségfejlesztést végzünk. A Zeneakadémiával közösen szervezett EFOP pályázaton tanulóink egy hetes táborban vehettek részt. Pályázataink között szerepel még az EFOP napközis tábor. Minden évben részt veszünk a Határtalanul Pályázaton, mellyel célunk a Felvidék területeinek megismerése. Az Andorka Eszter Pályázaton elnyert összeggel bábosaink minden évben megörvendeztetik játékukkal a perbáli nevelőotthon lakóit.
Az iskola nagy hangsúlyt fektet a környezeti nevelésre, melyekre projektmunkákkal, vetélkedőkkel, műsorokkal készülünk. Ilyenek a Föld napja, a Fenntarthatósági témahét, természettudományos versenyek. Részt veszünk az Energia Suli és a Zöld Okos Kupa elnevezésű megmérettetésen. Ez utóbbin országos III. helyezést értek el tanulóink.
A Boldog Iskola Pályázaton tavaly indultunk először. A cím elnyerésével és programjának megvalósításával a pozitív hozzáállást erősítjük a gyermekek önmegvalósítása érdekében - a gyerekek mindennapi életére játékosan alkalmazva.
Nemzeti és európai értékeink ápolása kiemelt terület az iskola életében. Az iskolai ünnepségeken túl a városi ünnepségeken is részt veszünk, de tanulóink figyelmet fordítanak az elfeledett katona sírok ápolására is. Vendégek érkeznek hozzánk a Nemzeti összetartozás napjára a határon túli testvértelepülésekről. Szőgyéni testvériskolánkkal, a Csongrády Lajos Alapiskolával szoros baráti kapcsolatot ápolunk. Közös rendezvényeink – sportnap, vetélkedő, táncház, szakmai napok, óralátogatások egymás iskoláiban – erősítik ezt a barátságot és gyermekeinkben is a nemzeti összetartozás érzését.
Az iskola tanulóinak tanulmányi eredménye kiemelkedő, az országos kompetenciamérésen jelentősen az országos átlag felett teljesítenek. Tanítványaink – a középfokú intézmények visszajelzései alapján - a következő iskolafokozatban is kiválóan megállják helyüket, tartják tanulmányi eredményüket.
***
Ha az 1957. év kiemelkedő eseményeit keressük az interneten, a következőket találjuk:
- Az első élőlény, Lajka kutya a világűrben.
- Rómában aláírták az EGK létrehozásáról szóló szerződést.
- Albert Camus irodalmi Nobel díjat kapott.
- Hivatalosan megkezdte működését a Magyar Televízió.
- 75 éves és 5. Kossuth-díját vehette át Kodály Zoltán.
De az 1957. év másról is nevezetes! 1957. szeptember 1- jén Tatán, az I. sz. Általános Iskolában Kodály Zoltán útmutatásai és módszere alapján ének-zene tagozatos osztály indul. Városunk — a megyében másodikként — csatlakozott ehhez az újszerű pedagógiai programhoz, melynek célkitűzéseit a 75/1956. évi rendelet az alábbiakban határozta meg:
"Az ének — zene tagozatú általános iskolák feladata a fokozott énektanítás nevelő erejének felhasználásával, társas muzsikálással, rendszeresen vezetett kórusmunkával, a kórus- és zenekari neveléssel beoltani a növendékekbe a jó zenei ízlést, egészséges művészi fel- fogást, ítélőképességet, hogy az életben művészi, szellemi igénnyel lépjenek fel. Az énekkel történő széleskörű koncentrációval a közis- mereti tárgyak nevelő erejének elmélyült, fokozott kihasználása."
Az induló osztály megszervezését, a tapasztalatok összegyűjtését, az alapok lerakását Baranyi József tanár úr, iskolaigazgató vállalta. Ő hozta létre az iskola kórusát, mely 1990-ben vette fel Kodály Zoltán tiszteletére a zeneszerző nevét.
Az elmúlt 50 évben a tagozaton közel 1400 diák tanult. Sokan választottak közülük zenei pályát, de sokan találták meg helyüket az élet más területén Egyvalami azonban összeköti őket: a zene, a közös éneklés szeretete, a művészet tisztelete, Kodály szellemi örökségének ápolása. Ezek az értékek az elmúlt évek során ugyan-olyan értékállók maradtak, sőt — ha lehet — még fontosabbak lettek ma, egyre racionalizálódó világunkban. Volt igazgatóink így vélekedtek erről:
Szabó Pálné:
"Az ének tanítása nagy nyereség, ami a tudásban bőségesen megtérül. Felismertük, hogy nagy nyereség a nevelésben is, mert az emberi lelket formálni a leghatékonyabban a művészeteken ke-resztül lehet."
Dinga László:
"A dal, a zene, a művészetek ismerete és szeretete mindig olyan emberi értékeket közvetít, melyek erkölcsi, magatartási nor-máinkat meghatározóan alakítják. Ezért úgy gondolom, erről a lehetőségről és feladatról közoktatásunk soha nem mondhat le, sőt fontosságát ma egyre szükségesebb hangsúlyozni."
Teljesen átérezve és egyetértve igazgató kollégáim szavaival, abban bízom, hogy munkánk, eredményeink tovább folytatódnak, és az 50. év jubileumi rendezvénysorozata közbülső állomása a Fazekas iskola — iskolánk — művészeti tevékenységének.
Bízom abban is, hogy majd a 100. évfordulón, a 2007. évre visszagondolva megemlítik, hogy Tatán, a Fazekasban 50. jubileumát ünnepelte az ének tagozatosok közössége.
Ehhez kívánok magunknak - volt és jelenlegi diákoknak, tanároknak és szülőknek — jó egészséget, kitartást a következő esztendőkre.
Sárközi Krisztina
tagintézmény-vezető
Pedagógiai program
Az iskola fennállása óta a tantestület elfogadta és magára nézve kötelezőnek tartja azokat az alapértékeket, melyek meghatározzák nevelő-oktató munkánkat. A nevelő-oktató munkát közszolgálatnak tekintjük, melyben a jogszerűség, a hatékonyság, az eredményesség és a méltányosság elvét érvényesítjük. A nevelőmunka középpontjában a személyre szóló fejlesztés törekvése áll, melyben alapvető szempont a tanulók életkori sajátossága, egyén adottságai, képességei, tehetsége, korlátai és fejlődési üteme. A részletes Pedagógiai program itt olvasható.
Szervezeti és Működési Szabályzat
A Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg az iskola, mint köznevelési intézmény szervezeti felépítését, továbbá a működésre vonatkozó mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály nem utal más hatáskörbe. A Szervezeti és Működési Szabályzat a kialakított cél- és feladatrendszerek, tevékenység-csoportok és folyamatok összehangolt működését, racionális és hatékony kapcsolati rendszerét tartalmazza. A részletes Szervezeti és Működési Szabályzat itt olvasható.